Založ si blog

Má zmysel investovať do akcií aeroliniek? Signály si zatiaľ protirečia

Drvivý dopad koronakrízy na aerolinky sa dal očakávať. Čo už je prekvapuje viac, je zásadné „zbohom“ leteckým, investíciám, od Warrena Buffetta. Osud leteckej prepravy totiž nie je zďaleka spečatený.

Spojené štáty utrpeli koronakrízou vôbec najviac na svete, keďže tam vírus dorazil hneď z dvoch zdrojov: z Číny a západnej Európy. Najprv zoslabol transpacifický obchod, následne sa v marci prepadli akcie amerických leteckých spoločností. Podobne však vtedy dopadli všetky akciové tituly. Následne však počet prípadov v Spojených štátoch explodoval a zaviedli sa razantné cestovné obmedzenia. Dôsledok: medziročne o 90 % menej lietadiel a cestujúcich vo vzduchu a viac ako 3 000 lietadiel (polovica celej flotily) uzemnených. Následne prišla na pomoc americkým aerolinkám americká vláda a v polovici apríla schválila podporou vo výške 25 miliárd dolárov.

Radikálne „zbohom“ vyslovil legendárny investor Warren Buffett počas výročného stretnutia akcionárov Berkshire Hathaway, keď vyhlásil, že sa zbavil všetkých podielov v leteckom sektore. Ešte viac však zarezonovali jeho dôvody, keď vykreslil ponurý obraz priemyslu, vážne poškodený pandémiou COVID-19. „Podnikanie leteckých spoločností sa zásadným spôsobom zmenilo,“ povedal Buffett a odkazoval tak na biednu perspektívu aeroliniek.

Faktom je, že akcie štyroch najväčších amerických leteckých spoločností sú v hlbokom mínuse: Delta, vôbec najväčšia firma podľa trhovej kapitalizácie, sa medziročne prepadla o 59 %, United Airlines o takmer 70 %, Southwest o 46% a American Airlines o 63 %.

Z tohto štvorlístka jednoznačne (v pozitívnom zmysle) vytŕča Delta. Už v prvom štvrťroku 2020 vsadila na svoje silné stránky – nízke zadlženie a relatívne vysoký cashflow oproti konkurentom v priemysle a   rýchlo a rozhodne reagovala. Popri reakcii na koronasituáciu chcela posilniť svoju pozíciu v priemysle, keď sa začne zotavovať. Dnes, keď sú známe výsledky hospodárenia za prvý štvrťrok všetkých 4 aeroliniek, a to vrátane plánov na oživenie, je jasné, že Delta má najlepšie „našliapnuté“, aby z tejto situácie profitovala.

Aj keď rozdiely v situácii a perspektíve aeroliniek sú zásadné, trh nijako nerozlišuje medzi porazenými a možnými víťazmi. Ich akcie sa v krátkodobom horizonte pohybujú v rovnakom smere a na veľmi podobných percentách. Sčasti možno preto, že dopravcovia bez rozdielu využívali všetky možné obchodné modely, aby dosiahli čo najvyšší zisk. Delta, dedičný globálny dopravca a Southwest, najväčší nízkonákladový dopravca v krajine, boli najziskovejšími leteckými spoločnosťami a zaujali prvé dve priečky trhového podielu v leteckom priemysle.

Aké je perspektíva leteckých spoločností, keď táto kríza skončí? Všetko závisí od toho, koľko ich prežije. Scenárov je viac: v ponuke môže byť menej letov s vysokými cenami,  ale aj opačný scenár:  opäť dôjde k nárastu lietania a cestujúci sa vrátia k nízkonákladovým leteckým spoločnostiam (ich stratégia zostane nezmenená, čiže nižšiu maržu si budú ďalej kompenzovať počtom prepravených). Dnes nie je jasné, ktorý scenár preváži – cestujúci sú stále príliš nervózni na to, aby masovo lietali.

Každopádne, otváranie ekonomík a negatívne správy podporené Buffettom sa stali príležitosťou pre aerolinky aj investorov. Pritom nielen veľké letecké spoločnosti majú šancu uchmatnúť si podiel na trhu. Ak investori vsadia na hlboké podhodnotenie spoločností a tieto prežijú, môžu z toho patrične vyťažiť. Isté však je, že na konci dňa z dnešnej mizérie vyťažia veľké spoločnosti. A to aj tým, že tie malé „pohltia“  alebo ich nechajú skrachovať, aby získali na trhu väčší priestor.

Zaujímavé rozdiely v cenách akcií farmaceutických firiem úspešných pri Covid-19

15.06.2021

Aj keď sú farmaceutické spoločnosti Moderna, Pfizer, BioNTech a AstraZeneca podobne úspešné pri vývoji a predaji vakcíny na Covid-19, na vývoji ich akcií sa úspech prejavil výrazne odlišne. Farmaceutické spoločnosti, ktoré dokázali najrýchlejšie vyvinúť vakcínu na koronavírus vyťažili najviac z recesie z ktorej sa pomaly spamätávame. Najznámejšie farmaceutické [...]

Ekonomika eurozóny nádejne ožíva

09.06.2021

Ekonomické čísla eurozóny zaznamenali v máji hneď niekoľko pozitívnych signálov. Rekordne narástol optimizmus v prieskume manažérov vo výrobnom sektore a v pásme expanzie je aj index služieb. Stále však existuje riziko, že nové vlny pandémie opäť pribrzdia dodávateľské reťazce a ekonomiku opäť spomalia. Eurozóna má našliapnuté na rýchle ekonomické oživenie, [...]

Je bitcoin naozaj nová verzia zlata?

02.06.2021

Bitcoin je nielen najstaršou, ale zároveň aj najrozšírenejšou kryptomenou s obrovskou kapitalizáciou. Ani to ho však nemusí ochrániť pred reguláciou a zdanením zo strany vlád, čo mu môže zlomiť krk. Nákup kryptomeny aj dnes stále zostáva rizikovou stávkou. Bitcoin vlastní približne 17% svetovej populácie a 46 miliónov Američanov. Nadnárodné spoločnosti ako Amazon, [...]

Žilina, polícia, riskantná jazda

Sedemnásťročného mladíka pri riskantnej jazde zastavili až policajné výstrely

27.04.2024 22:24

Vodič BMW na výzvy na zastavenie nereagoval, policajti museli použiť varovné výstrely.

Jaroslaw Kaczyński

Líder opozičnej PiS Kaczyňski: Kandidujeme do europarlamentu, aby sme odmietli Green Deal

27.04.2024 22:09

Európska zelená dohoda bude podľa Kaczyńského pre Poľsko znamenať i čoraz vyššie ceny energií, ale aj nárast cien "prakticky vo všetkých oblastiach".

žralok belavý, belasý, žralok modrý

Britského turistu zranil v Karibiku žralok, útočil len desať metrov od brehu

27.04.2024 20:00

Šesťdesiatštyriročný britský turista skončil na jednotke intenzívnej starostlivosti, keď ho pri severnom pobreží karibského ostrova Tobago napadol žralok.

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 70
Celková čítanosť: 134338x
Priemerná čítanosť článkov: 1919x

Autor blogu

Kategórie