Aj keď nemecké médiá dlhodobo atakujú elektromobilitu a tvrdia, že pokles zamestnanosti v automobilovom priemysle spôsobí zo strany EÚ vynútený prechod na elektrické motory a jednoduchšie autá na elektrický pohon, nie je to celkom tak.
Zásadnú časť úbytku pracovnej sily totiž už dnes spôsobuje pokles dopytu po nemeckých autách a z toho plynúci pokles výroby. Jednoznačne to potvrdzuje štatistika Združenia automobilového priemyslu VDA: nemecká automobilová výroba v roku 2019 spadla na 23-ročné minimá.
Graf: výroba automobilov Nemecka v miliónoch kusov od roku 1994, zdroj: VDA
Spomalenie nemeckého ekonomického rastu sa logicky najskôr prejavilo na cyklickom automobilovom sektore. Nemecko vykázalo v roku 2019 najnižší rast za posledných 6 rokov, spomaľovanie rastu ekonomiky trvá už od roku 2017 (rast 2,5 %), cez 2018 (1,5%) až po minuloročný neslávny rekord 0,6 %.
Z tohto vývoja sa dnes tešia jedine investori, pre ktorých je to príležitosť pre nákup väčšiny akciových titulov v Nemecku za výrazne podhodnotenú cenu. Vzhľadom na predikciu straty astronomických 400-tisíc pracovných miest v nemeckých automobilkách v najbližších 10 rokoch a zníženie pridanej hodnoty intenzívnym importom súčiastok z Ázie, však môže ísť o rizikovú investíciu. Nemeckou vládou očakávaný počet 10 miliónov vyrobených elektrických automobilov v roku 2030 sa vo svetle aktuálneho vývoja zdá byť iba zbožným prianím.
Graf: Vývoj nemeckej ekonomiky 2017-2019, zdroj: Tradingeconomics.com/Spolkový štatistický úrad Nemecka
Celá debata | RSS tejto debaty